Aveco de Bondt – Hannah Jansen (Communication Strategist Aveco de Bondt)
Several companies continued under one flag at the engineering and consultancy firm Aveco de Bondt. The company now has no fewer than 430 employees at five different locations. In January 2023, the time came to gather at one location with all employees during the first Aveco de Bondt day. Aveco de Bondt called Windshift to take care of the activity during the day to connect the employees.
Hannah Jansen
Communication strategist
Read the whole story of Aveco de Bondt
Verbinding dankzij Beat the Box
Met de wens voor een teambuilding activiteit voor een grote groep werknemers ging Hannah, communicatiestrateeg bij Aveco de Bondt, op zoek naar een geschikte partner. "Ik ben online gaan zoeken naar partijen die dit aanbieden en ik heb op basis daarvan een shortlist gemaakt." De uiteindelijke beslissing om met Windshift in zee te gaan, bleek achteraf een goede keuze te zijn. De activiteit Beat the Box sloot goed aan bij de interesse in spelletjes van veel medewerkers waarmee aan het grotere doel van verbinding maken werd gewerkt. Wat Beat the Box precies is, en of dit inderdaad tot meer verbinding heeft geleid, is waar we vandaag met Hannah over praten.
We zochten een manier om te verbinden
"Dit was de eerste keer dat alle collega’s
samen kwamen op één locatie. Veel collega’s hadden elkaar nog nooit ontmoet,
omdat ze op verschillende locaties en met verschillende expertises werken",
zo vertelt Hannah over de Aveco de Bondt dag. "De dag vond plaats in
januari, dus een buitenactiviteit was niet geschikt. Ook zijn er maar een paar
partijen die voor zo’n grote groep een spel kunnen verzorgen." Toen Hannah
met Windshift in contact kwam, was ze snel enthousiast over het spel Beat the
Box. "Op een hele slimme manier creëert het verbinding tussen medewerkers.
Eerst denken ze dat ze tegen elkaar strijden, later blijkt dat ze elkaar juist
nodig hebben."
Wat is Beat the Box?
Voor Beat the Box werd de groep onderverdeeld in 60 teams die allemaal een eigen tafel met een box hadden. Op een groot scherm werd een video getoond met de opdracht om een code te kraken, waarna de groep aan de slag ging. "Ingenieurs zijn gek op puzzels", vertelt Hannah, "maar dat ze zo fanatiek zouden zijn had ik ook weer niet verwacht. Heel leuk om te zien. Ze gingen vol voor de winst met hun team, totdat ze erachter kwamen dat ze de andere teams nodig hadden om de code te kraken."
En hoe was de sfeer tijdens de activiteit?
De sfeer tijdens de activiteit was, zoals al
even benoemd, levendig en energiek. "Omdat ik betrokken was bij de
organisatie van de activiteit heb ik zelf niet meegedaan, maar ik heb met veel
plezier staan kijken hoe gedreven mensen waren." Ook vertelt Hannah dat
het karakter van mensen goed zichtbaar werd tijdens de activiteit.
"Sommigen hielden echt de kaarten tegen de borst, terwijl anderen er juist
op uit gingen om informatie in te winnen." Toen bleek dat die diepere laag
er was, en de teams alleen door samen te werken de code konden kraken, ontstond
er inderdaad het gevoel van saamhorigheid en verbinding.
Een deel van de opbrengst ging naar het goede doel
Hannah is erg enthousiast over de samenwerking
met Windshift. “De samenwerking verliep heel soepel; het is best een opgave om
voor zo’n grote groep een spel neer te zetten. Dat hebben ze ontzettend goed
gedaan. Onze collega’s vonden het spel erg leuk en bovendien hebben veel
collega’s elkaar tijdens het spel leren kennen. Het was echt een gezamenlijke
ervaring. Beat the Box heeft dus daadwerkelijk voor verbinding gezorgd." Ook
het feit dat een deel van de opbrengst naar het goede doel ging paste perfect.
"Sociaal is een van onze kernwaarden en we zorgen er graag voor dat het
met anderen goed gaat. We wisten van tevoren niet dat een deel van de opbrengst
naar het goede doel ging, maar dit was wel een extra bevestiging dat we de
juiste keuze hadden gemaakt."
Aveco de Bondt na de activiteit
Natuurlijk wilden we ook weten wat de
blijvende effecten van de Aveco de Bondt dag op de werknemers zijn geweest:
"Dat blijft natuurlijk altijd lastig meetbaar. Wel horen we nog steeds
hele positieve verhalen over de dag en het spel. We merken dat mensen sneller
een informeel praatje maken en elkaar vaker groeten in de wandelgangen. Ook is
er meer bewustzijn van de omvang van de organisatie, dat we echt een groot
bedrijf zijn.".