Design Thinking (Ontwerp denkend) is een iteratief proces waar we proberen de gebruiker te begrijpen, veronderstellingen uit te dagen en problemen opnieuw te definiëren in een poging om alternatieve strategieën en oplossingen te identificeren die misschien niet meteen duidelijk zijn bij ons eerste niveau van begrip. Tegelijkertijd, biedt Design Thinking een oplossingsgerichte aanpak aan voor het oplossen van problemen. Het is een manier van denken en werken, evenals een verzameling van praktische methoden.
Design Thinking draait om een diepe interesse in het ontwikkelen van een begrip van de mensen voor wie we de producten of diensten ontwerpen. Het helpt ons om empathie bij de doelgebruiker te observeren en te ontwikkelen. Design Thinking helpt ons in het proces van vragen stellen: het probleem in vraag te stellen, de aannames in twijfel te trekken en de implicaties in vraag te stellen. Design Thinking is uitermate nuttig bij het aanpakken van problemen die slecht gedefinieerd of onbekend zijn, door het probleem opnieuw in te richten op mensgerichte manieren, door het creëren van veel ideeën tijdens brainstormsessies en het hanteren van een hands-on aanpak in prototyping en testen. Design Thinking omvat ook voortdurende experimenten: concepten en ideeën schetsen, prototyping, testen en uitproberen.
Design Thinking omvat vaak ook een proces genaamd Resource-Based View (RBV). Dit is een benadering om concurrentievoordeel te behalen door in het bedrijf te kijken, om bronnen van concurrentievoordeel te vinden, in plaats van daarvoor naar een concurrerende omgeving te kijken. Als een bron VRIO-kenmerken vertoont, kunnen de bronnen worden gebruikt om de organisatie in staat te stellen concurrentievoordeel te behalen en te behouden. VRIO-kenmerken zijn losjes gedefinieerd als: waardevol? bijzonder? Duur om na te maken?
Om de VRIO-bronnen of de “waardevolle bronnen” te gebruiken, heeft een organisatie innovatie nodig. Het gebruik van innovatief denken om unieke of verschillende manieren te ontwikkelen om de middelen te combineren om betere resultaten en concurrentievoordeel te behalen.
Zuinige innovatie is de innovatie van eenvoudige dingen. Iets van lage waarde veranderen in iets van hoge waarde. Wanneer grondstoffen schaars zijn, worden mensen gedwongen in zichzelf te gaan om de meest voorkomende natuurlijke bron — menselijke vindingrijkheid — aan te boren en te gebruiken om problemen op te lossen. Zuinige innovatie kan lowtech zijn, maar het kan ook gaan over het gebruik van hightech om services betaalbaarder en toegankelijker te maken voor meer klanten.
De mindset tijdens dit proces moet flexibel en wendbaar blijven. Behendige methodiek of "Agile" is een proces waarmee teams snel en onvoorspelbaar kunnen reageren op de feedback die ze op hun project ontvangen. Het biedt kansen om de richting van een project tijdens de ontwikkelingscyclus te beoordelen.
In Design Thinking zal jouw creatief proces en innovatie nooit af zijn. Je moet je product en ideeën veranderen wanneer de markt verandert. En aangezien de markt voortdurend verandert, heb je nooit een eindproduct.
Bekijk ook onderstaande selectie gerelateerde programma's.
Hulp nodig bij het maken van de keuze? Zoek je iets anders?
Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.