Iedereen die bedrijfsmatig met leren te maken heeft, een HR afdeling, Learning & Development of zelfs marketing & sales afdelingen komen vroeg of laat met gamification in aanraking. Of zelfs met termen als serious games en game based learning. Bij al deze begrippen gaat het erom spelelementen te gebruiken om medewerkers te motiveren bij de uitvoering van hun werk of om leren leuker en makkelijker te maken.
Iedereen die ooit weleens Super Mario op een spelcomputer heeft gespeeld weet hoeveel uitdaging dit spelletje teweegbrengt. Vol overgave probeer je de obstakels te overwinnen en het doel tijdens het spel te bereiken. De passie en de inzet die bij het spelen van dit soort spellen hoort, is iets wat iedere werkgever graag bij zijn werknemers zou zien. Gamification en serious games kunnen hierbij helpen.
Wat is gamification?
Hiermee maak je simpelweg van andere zaken een spel. Zo simpel als het klinkt is het natuurlijk niet, maar het komt er wel op neer dat het game denken en bepaalde game technieken ingezet worden in een omgeving die eigenlijk geen spel is. Serieuze zaken worden hierdoor anders ervaren omdat de gebruikers of deelnemers met speltechnieken en spelelementen getriggerd en gemotiveerd worden. Hierin staat het gedrag wat gestimuleerd moet worden centraal en dat kan gerealiseerd worden door in te spelen op de motivatie. De taak wordt met meer plezier uitgevoerd. Door het aanbrengen van een spellaag over de werkzaamheden inclusief beloningssystemen worden werkgerelateerde zaken ineens een stuk leuker om uit te voeren. De uitdaging, het ervaren van resultaat en de interactie wordt een enorme stimulans om te groeien.
Wat is serious gaming?
Serious gaming is eigenlijk een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Er wordt Game Based Learning (GBL) gebruikt om te leren. Dat wil zeggen dat spellen speciaal ontworpen worden om een vaardigheid of soft skill te leren. Het doel kan bijvoorbeeld communicatie zijn, onderwijs, een inzicht verwerven of zelfs om te werven of te selecteren. Serious gaming hoeft niet altijd door middel van een high tech computerspel gespeeld te worden, het kan ook via een bord- of een kaartspel. Het doel van het spel is om de beleving te versterken waardoor ook de overdracht van de informatie beter wordt opgenomen en je in een veilige omgeving kunt oefenen.
Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen gamification en serious gaming?
Gamification en serious gaming hebben dan misschien een aantal overeenkomsten, het is zeker niet hetzelfde. Beide manieren van leren en motiveren zijn wel sterk in opkomst. De overeenkomst is dat ze beide zijn gebaseerd op game theorieën en de denkwijze die hier achter zit. Daarnaast is bij allebei het vermaak niet het hoofddoel. Het gaat er juist om dat er non-entertainment doelen worden gehaald. Toch zijn er meer verschillen dan overeenkomsten. Zo maakt een serious game meestal gebruik van een complete spel toepassing en gebruikt gamification spelelementen in een bestaand proces. Serious games maken eigenlijk een spel van de werkelijkheid terwijl gamification het omdraait, zij maken van de werkelijkheid een spel. Serious gaming speelt zich meestal af buiten de werksetting en bij gamification is dat niet zo. Zowel gamification als serious games hebben beiden invloed op de bedrijfsprocessen, de dynamiek binnen een team en zelfs op de cultuur van de organisatie.
Waar wordt het voor gebruikt
Serious games worden vooral ingezet voor educatie, training en voorlichting. Bijvoorbeeld bij defensie, het onderwijs, gezondheidszorg of mobiliteit. Doordat in deze high tech wereld de realiteit wordt nagebootst kan de deelnemer risico’s nemen en fouten maken die geen invloed hebben op de werkprestaties. Deze risico’s zou de deelnemer in de realiteit misschien niet nemen. De deelnemer kan wel van deze fouten leren en de kennis in de praktijk toepassen. Een serious game wordt gespeeld en daarna weer afgesloten. Effectieve voorbeelden zijn teambuilding programma’s [link teambuilding] waarbij (soft) skills worden getraind zoals probleem oplossend vermogen, empathie, leiderschap en samenwerken.
Gamification wordt ingezet als de speltechnieken voordeel opleveren op de werkvloer of andere non-game setting. De facetten van een spel inclusief de sociale interacties, punten, badges, missies, badges, leaderboards kunnen de prestaties en de samenhang in teams verhogen als ze in de bedrijfsprocessen worden verweven. Al deze high tech elementen zijn gebaseerd op een psychologie die mensen aanspoort om via een beloning ze intrinsiek te motiveren. Ze raken hierdoor meer betrokken bij het werkproces. Het wordt ook gebruikt voor marketingdoeleinden of om gedragsveranderingen in bedrijfsprocessen te bewerkstelligen. Verder kan gamification effectief worden ingezet bij onboarding programma’s [link naar onboarding] of om informatie overdracht te testen tijdens een meeting of congres [link naar congres].
Wat zijn de positieve effecten
Gamification heeft een positieve invloed op het werkproces en op het team. De deelnemers hoeven eigenlijk alleen maar hun dagelijkse werkzaamheden uit te voeren waardoor ze automatisch in het spel terecht komen. Hierdoor wordt de deelnemer gelijk betrokken bij het verloop van de game en daardoor ook bij de werkzaamheden. Prestaties worden beloond omdat deelnemers tijdens de game constructieve en positieve feedback krijgen. Het uitwisselen van scores kunnen dit effect extra versterken. Je wordt constant uitgedaagd, het behalen van resultaten geeft een goed gevoel wat weer voor een extra stimulans zorgt om zich verder te ontwikkelen en nog beter te worden. Het leerrendement is dan ook hoog.
Serious Games zorgen voor een veilige en speelse omgeving die de dagelijkse patronen en gezagsverhoudingen doorbreekt. Deze spellen zijn specifiek ontwikkeld om vaardigheden te ontwikkelen. Je hebt alle kans om tijdens het spel zonder druk te oefenen.
Hoe beïnvloeden spel elementen het bedrijfsleven
Gamification en serious games kunnen worden toegepast op klantbetrokkenheid, training en onderwijs, prestaties van de medewerkers, teambuilding, innovatiemanagement, persoonlijke ontwikkeling en ga zo maar door. De werkplek kan niet alleen stukken aantrekkelijker worden voor de werknemer maar de effecten van games en game based learning kunnen een positieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat.
De positieve effecten van games kunnen in verschillende branches ingezet worden. Het onderwijs, het bedrijfsleven en de gezondheidszorg hebben met deze manier van werken al veel positieve resultaten behaald. Daarbij is het een uitstekende manier om spelenderwijs te werken aan een leven lang leren.