Hierom wil je aan de slag met timemanagement

Dit hebben écht contact en timemanagement met elkaar te maken

Gepubliceerd op 4 mei 2022 door Alex ten Klei

Echt contact maken, hoe doe je dat? En, minstens net zo belangrijk, waaróm zou je dit doen? Ten eerste: als je niets anders gaat doen na de lange coronaperiode waar we uitkomen, dan verandert er ook niets. En als alles blijft zoals het nu is, ben je dan tevreden? Ten tweede: mensen zoeken elkaar niet zo snel op na de twee lange jaren die achter ons liggen. Dus als je nu geen actie neemt richting écht contact, dan gaan mensen elkaar niet vanzelf vinden. Ten derde: je wilt, zeker in deze krappe arbeidsmarkt, mensen graag binnenboord houden. Bovendien is het algemeen bekend dat mensen die goed in hun vel zitten, hun werk ook beter doen. Wanneer je goed contact met je medewerkers hebt dan lopen projecten beter en probleempjes (of problemen) worden snel even opgelost als mensen zich echt verbonden voelen met elkaar.

Hierom wil je aan de slag met timemanagement

Over slim time management en de positieve gevolgen

We kennen allemaal wel de dagen waarin de Teams-meetings zich aaneen lijken te rijgen. Er wordt vaak inhoudelijk gesproken en tegelijkertijd wat meer ad hoc gereageerd waardoor een dag al gauw kan bestaan uit brandjes blussen. En daar wordt niemand gelukkig van. Misschien ken je de timemanagement-matrix van bestsellerauteur Stephen Covey wel. Hij beschrijft, kort samengevat, in een kwadrant dat er urgente en niet urgente taken zijn, die belangrijk en niet belangrijk zijn. Kwadrant 1, daarin zijn de taken belangrijk én urgent: type brandjes blussen. Denk aan dringende problemen, klachten, projecten met een deadline het oplossen van crises en rapportages. Er zijn nogal wat professionals die zich te veel in dit kwadrant bevinden, terwijl je idealiter in kwadrant 2 aan de slag bent; met niet urgente belangrijke zaken. Denk aan zaken als planning en voorbereiding, preventie, relatiebeheer etc. Dáár ligt de basis voor succes. Google het maar eens, dan wordt het je snel duidelijk.

Waarom we dit delen?

In bedrijven waar écht contact wordt gemaakt, bijvoorbeeld door een gerichte activiteit te ondernemen na deze coronaperiode, worden problemen al opgelost nog voor ze ontstaan. Mensen lopen nét dat stapje harder voor elkaar en zijn lekker proactief. En dát is wat je wilt na deze lange periode van, veelal alleen en op afstand, thuiswerken. Meer weten? Kijk dan even hier.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip