Het kan je niet ontgaan zijn: jobhoppen is hot en goede mensen vinden is lastig. En heb je eenmaal goede mensen in dienst? Dan is het minstens net zo moeilijk om deze voor langere periode aan je te binden. Een manier om mensen wel aan je te binden is door de employee engagement te verhogen. Hoe je dat doet lees je in deze blog, maar niet voordat we even een stap terugzetten en stilstaan bij het fenomeen employee engagement.
Wat is employee engagement?
Ondanks ik er geen groot fan van ben, kom ik er bij de uitleg van employee engagement niet onderuit om toch een paar Engels woorden te gebruiken. Want vertaal je employee engagement naar het Nederlands, dan kom je al snel uit op de betrokkenheid van werknemers. Maar enegagament is veel meer dan alleen maar betrokken zijn, het zit meer in de hoek van bevlogenheid. Er komt namelijk ook een stuk gevoel bij kijken, oftewel: emotional commitment. Ik leg employee engagement dan ook graag uit als de emotionele bevlogenheid van werknemers bij de organisatie en bij hun werk. Er zijn hiermee 3 factoren van invloed op de employee engagement .
- Vertrouwen in de managers en leiders van de organisatie
- In hoeverre je het gevoel hebt dat jouw werk echt een bijdrage levert
- De relatie met andere medewerkers
Binnen deze bevlogenheid vind je verschillende gradaties, waarover later meer, die jou als organisatie helpen. Maar waarom is employee engagement zo belangrijk voor organisaties?
Waarom employee engagement ertoe doet
Stel je eens voor: je hebt een werknemer in dienst die niet te beroerd is zich negatief over het bedrijf uit te laten. Het is duidelijk dat deze werknemer het niet naar haar of zijn zin heeft en drukt zo een negatieve stempel op de prestaties van het hele team. Wat doet dit met de rest van de werknemers? En hoe beïnvloedt dit de toekomst van de organisatie? Beide antwoorden zijn waarschijnlijk net zo negatief als het gedrag van de werknemer.
Maar dan de gevolgen van werknemers met een hoge employee engagement; wat is hier de invloed van op zowel de werknemers zelf als de organisatie als geheel?
- De werknemers zijn gemotiveerd
- De werknemers ervaren een groot werkplezier
- Er heerst een veilige omgeving; als je een goede ban met je collega's hebt, dan deel je zowel complimenten als constructieve kritiek
Wanneer er een positief klimaat heerst zoals uit deze punten blijkt, dan is de kans groot dat mensen zich dus ook voor langere periode aan jou als bedrijf willen binden. Ze zijn trots de visie van het bedrijf actief uit te dragen, en dragen minstens net zo actief hun steentje bij om dit voor elkaar te krijgen.
Ook interessant: Waarom aardig zijn een grote impact heeft op jouw organisatie
Het employee engagement model
Om de employee engagement toe te lichten gebruik ik graag het model dat Gallup het Employee Engagement Model noemt. Hierin onderscheiden zich vier behoeftes van werknemers: basis, individueel, teamwork en groei.
Door actief aan de onderste drie behoeftes te werken, komt de groei als natuurlijk gevolg. Zo leidt een basis in de vorm van een veilige werkomgeving met vertrouwen en ondersteuning zowel tot groei op individueel als op team niveau. Het is echter niet de bedoeling dat je onderaan begint en zo omhoog werkt; zie het meer als het voorzien in de basis zodat er positieve resultaten op de andere niveaus worden behaald.
De 3 soorten werknemers
Voor we kijken naar manieren om de employee engagement te verhogen is het goed om de verschillende gradaties van engagement duidelijk te hebben, zoals eerder al kort even genoemd.
1. Engaged
Als een werknemer engaged is, is hij of zij zeer betrokken bij- en enthousiast over het bedrijf en de werkzaamheden. De werknemer neemt eigenaarschap voor haar of zijn taken en werkt actief aan het verbeteren van het bedrijf. Dit zijn werknemers die graag wat harder lopen wanneer het nodig is, of tijd maken voor het probleem van een klant.
2. Not engaged
Werknemers die not engaged zijn, voelen zich niet verbonden tot het bedrijf en het werk dat ze doen. Ze steken wel de tijd, maar niet de benodigde passie en energie in het werk. Bijvoorbeeld iemand het werk uit plichtsbesef doet en niet uit interesse of intrinsieke motivatie.
3. Actively disengaged
Actively disengaged werknemers zijn niet alleen ontevreden over hun werk, ze dragen deze onvrede ook actief uit. Bijvoorbeeld door negatief over collega's, projecten of leidinggevenden te praten. Vaak zijn dit werknemers die al bezig zijn met ander werk.
Hoe verhoog je de employee engagement?
Wanneer je je als HR professional afvraagt hoe het met de employee engagement van jouw organisatie gesteld is, dan is de kans groot dat hier ruimte voor verbetering is. Om actief aan de employee engagement te werken lees je hieronder een paar praktische tips.
Tip 1: Ga het gesprek aan
Vraag eens aan je medewerkers hoe emotioneel bevlogen zij zijn om aan het bedrijfssucces te werken. Niet alleen krijg je zo waardevolle informatie, ook voelen werknemers zich gehoord. Gebruik hierbij vragen als:
- Vind je dat je in een veilige omgeving werkt?
- Hoe verhoud je je tot je collega's?
- Hoe omschrijf je de band met je collega's?
- Voel je je verbonden met het bedrijf?
- Leidt werk tot een stukje betekenisgeving in je leven?
Tip 2: Zorg voor een heldere visie
De kans dat nagenoeg iedere werknemer actief mee wilt werken aan de visie van het bedrijf is groot. Maar is deze visie wel bekend bij iedereen? En weet iedereen ook op welke manier haar of zijn werk bijdraagt aan het grotere plaatje van het bedrijf?
Tip 3: Wees niet bang om te filteren
Wanneer employee engagement een actief onderwerp op de bedrijfsagenda wordt, is het ook makkelijker hier actief naar te handelen. Zitten er werknemers tussen die niet (meer) aansluiten op de visie van het bedrijf, en zich 'actively disengaged' gedragen? Wees dan niet bang om te filteren en afscheid te nemen van deze werknemers. En een bonustip voor op de lange termijn: door al tijdens het recruiten alert te zijn op deze signalen verklein je de kans dat je in een later stadium moet filteren binnen je werknemers.
Conclusie
Aan iedereen die het idee heeft dat de employee engagement beter kan wil ik meegeven: zet het eens op de agenda. Door te erkennen dat er iets mee moet gebeuren zet je al een belangrijke eerste stap. Zie het ook als een continu proces, want net zoals met goede mensen geldt ook bij employee engagement: behalen is één, maar behouden is van een heel ander niveau.
Binnenkort lees je mijn blog over verschillende activiteiten die we op het gebied van employee engagement hebben gedaan. Kun je niet wachten, of wil je graag meer weten over de invloed van teambuidling op employee engagement? Neem dan vrijblijvend contact op.