Jij bent, vanuit je rol als leidinggevende of hr-manager al lang overtuigd van het nut van teambuilding. En je ziet als geen ander dat het, juist vanwege het vele thuiswerken, belangrijker dan ooit is om de verbinding met medewerkers vast te houden. Niet alleen vanuit je wens om een goed werkgever te zijn, maar ook omdat de arbeidsmarkt zo krap is. Goede mensen vinden is moeilijk, maar het behouden van deze mensen is zo mogelijk nóg uitdagender. Als je met je idee richting management gaat dan wordt er wel geluisterd, maar tegelijkertijd zijn er veel andere prioriteiten die niets met teambuilding te maken hebben. En deze krijgen dan toch vaak de voorkeur. Je begrijpt het wel, maar wilt actie. Hoe overtuig jij de de rest van de organisatie om teambuilding NU op te pakken?
Geen kosten, maar investering
Het belangrijkste dat je kunt doen om je plannen concreet te tot actie omgezet te krijgen is het volgende. Leg uit dat een teambuildingsactiviteit geen kostenpost, maar juist een investering is. Je kunt er namelijk iets voor terug verwachten, een bepaald resultaat. En dat resultaat kun je samen meetbaar maken door vooraf een bepaalde doelstelling af te spreken. Zo kun je vaardigheden laten ontwikkelen of onderhouden. En dat heeft effect op het gedrag dat mensen in de toekomst laten zien. Ook kan het leiden tot minder ziekteverzuim, meer betrokken medewerkers, meer energie én chemie binnen het team en mensen die bij de organisatie willen horen. Dat laatste is belangrijker dan ooit in deze markt die meer vacatures dan werklozen kent. Dat blijkt uit een recent artikel in het AD.
De cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) laten niets te raden over: in kwartaal twee van 2021 stonden er tegenover elke 100 werklozen maar liefst 106 vacatures open. Het is de eerste keer dat het aantal vacatures hoger is dan het aantal werklozen. Het grootste gedeelte van de vacatures bevindt zich in de handel (65.000), de zorg (45.000) en de zakelijke dienstverlening (52.000). Samen zijn deze drie bedrijfstakken goed voor ongeveer de helft van
alle openstaande vacatures.
Van teambuilding naar personeelsbehoud
Wanneer je aan je mensen laat zien dat je ze waardeert en in ze wilt investeren dan levert dat 100% zeker een positieve bijdrage aan personeelsbehouden. Het is daarbij wel belangrijk dat je niet 'zomaar een gezellige borrel' of een 'middag op de hei' plant. Beter kies je voor diepgaande, kwalitatieve activiteiten die vanuit een doordacht plan een bepaald doel nastreven. Dat doe je bijvoorbeeld door te kiezen voor een spel waarin mensen elkaar beter leren begrijpen
door gedrag van elkaar te zien. Daardoor is het gemakkelijker om, ook op de werkvloer, met elkaar om te gaan. Ook kun je bewust kiezen voor een spel waarin er óf sprake is van competitie, óf juiste van samenwerking. Dat zijn immers twee verschillende invalshoeken. Het gaat erom dat je doelgericht aan de slag gaat. En dat overtuigt ook je management om de teambuildingsactiviteit niet op de lange baan te schuiven.
De samenvatting
Teambuilding is dus een investering in het behouden van je personeel. Je kunt vooraf duidelijke doelen afspreken, zodat er een soort KPI van te maken is. Dat is prettig voor de directie, omdat de resultaten dan, op hoofdlijnen, meetbaar worden. Ten opzichte van elke 100 werklozen staan 106 vacatures open: zuinig zijn op je mensen is dus belangrijker dan ooit. En dat doe je door oprecht aandacht te geven en ondersteuning te bieden op die vlakken waar nodig.
Neem contact op
Wil je er meer over weten of even vrijblijvend overleggen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wil je meer weten over Catalyst? Dat kan, we stellen ons graag aan je voor. We kijken uit naar je bericht.