Team building trends in 2023 en daarna

Team building trends in 2023 en daarna

Gepubliceerd op 19 jan. 2023 door Alex ten Klei

Het afgelopen jaar stond voor ons vooral in het teken van elkaar weer ontmoeten. Nadat eind Q1 de lockdown werd opgeheven wilden veel bedrijven weer een live bijeenkomst plannen. Wat we toen vaak te horen kregen tijdens de bijeenkomsten was dat sommige medewerkers elkaar nog nooit live hadden ontmoet. Niet gek natuurlijk na 2 jaar Covid. Waar elkaar ontmoeten het thema van 2022 was kijken we in dit artikel vooruit naar de tram building trends in 2023 en daarna.

Wat zijn de grote trends in teambuilding voor 2023 (en daarna)?

Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen wil ik eerst even ingaan op wat team building wel is, maar ook wat het niet is. Vervolgens kijken we naar macrotrends die van invloed zijn op teambuilding activiteiten en bijeenkomsten.

Wat is teambuilding?

Een zoekopdracht in Google levert het volgende op:

google

Dit zijn enorm veel resultaten die allemaal onder teambuilding vallen. Op veel websites waar activiteiten worden aangeboden zoals bedrijfsuitje.nl of wegmetdebaas.nl worden dezelfde activiteiten onder beide noemers aangeboden. Een sloepentocht, paintball, segway rijden, of zeskamp zijn, hoe leuk en nuttig ook, geen team building.

Het is goed om hier enige nuance in aan te brengen omdat er een groot verschil zit tussen een uitje en een teambuilding activiteit.

Een bedrijfsuitje is vaak een jaarlijks terugkerend evenement waarop je met je collega’s iets actiefs gaat doen en vooral een hoop lol hebt. Het is een beloning voor het personeel. Een teambuilding programma hoort ook leuk te zijn uiteraard, maar daarnaast heeft het als doel om bij te dragen aan de ontwikkeling van het team. Er worden bewust vaardigheden getraind in een veilige omgeving.

Team building wordt hiermee een investering in toekomstig resultaat.

Teambuilding is wel:

  • Een veilige en speelse omgeving
  • Een breder doel dan alléén fun
  • Draagt bij aan de ontwikkeling van de groep
  • Milde competitie of een gezamenlijk resultaat
  • Iedereen kan meedoen en heeft een aandeel in het resultaat

Teambuilding is niet:

  • Sportieve competitie
  • Alléén samen iets leuks doen

Macrotrends

De afgelopen jaren is Covid een belangrijke factor geweest binnen iedere organisatie. De gevolgen zijn voor veel organisaties nog dagelijks merkbaar en de manier van werken is in veel gevallen blijvend veranderd. Dat geldt zeker voor werken op afstand en daarmee heeft het invloed op hoe medewerkers samenwerken en hoe vaak ze elkaar zien.

De (werk)omgeving is flink veranderd sinds Covid.

De volgende trends zijn van invloed op team building activiteiten.

  1. Hybride werken is een blijvende trend. Experts verwachten dat in 2028 maar liefst 78% van de werknemers hybride werkt. Medewerkers zien elkaar hierdoor minder vaak fysiek. Daarnaast zegt 52% van medewerkers dat flexibel werkbeleid van invloed is op de beslissing om bij een organisatie te blijven.
  2. De krapte op de arbeidsmarkt zet door waardoor bedrijven zich steeds vaker focussen op het eigen werknemersbestand en het behoud daarvan.
  3. VR en AI gaan de komende jaren een steeds grotere rol spelen op de werkplek
  4. De economie koelt af in 2023 en er is kans op een recessie.

Voor 2023 en de jaren daarna zien we een aantal duidelijke trends die samenhangen met de macrotrends.

Teambuilding trend 1: Activiteiten rond cultuur of kernwaarden

Al voor Covid zagen we een toename in activiteiten waarin de cultuur en/of de kernwaarden van de organisatie een grote rol spelen. Sindsdien hebben veel medewerkers op z'n minst een langere periode vanuit huis gewerkt, en bij veel organisaties speelt werken op afstand nog steeds een grote rol. Het gevolg is dat je minder in aanraking komt met de kernwaarden en de culturele omgangsnormen die binnen een organisatie gelden. Cultuur is de ruimte tussen mensen (Danielle Braun) en als je minder mensen live ziet dan bestaat de kans dat de binding met de bedrijfscultuur ook minder wordt.

De kernwaarden van een organisatie zeggen veel over de identiteit van de organisatie. Ze vertellen iets over gezamenlijke overtuigingen die je hebt. Kernwaarden verschaffen houvast en kunnen richting geven aan gedrag en helpen om de juiste keuzes te maken.

Een teambuilding activiteit waarin de kernwaarden van de organisatie centraal staan biedt een speelse manier om de kernwaarden te (her) activeren.

Wat zijn de voordelen om de kernwaarden terug te laten komen in een teambuilding activiteit?

  • Brengt kernwaarden in hoofd, hart en handen
  • Zorgt voor verbinding tussen medewerkers
  • Geeft houvast voor dagelijks handelen

Teambuilding trend 2: Geen competitie maar samenwerken

Teambuilding en ook bedrijfsuitjes en team bonding zijn van oudsher competitief ingesteld. Je speelt met je team tegen de andere teams. Dat houdt ook automatisch in dat er één winnaar is en de rest zijn verliezers.

Van jongs af aan wordt ons geleerd dat alles draait om competitie en winnen. Buiten spelen, bordspellen, de beste cijfers, de hoogst mogelijke opleiding, de beste banen, het hoogste salaris, de meeste winst, het hoogste groeipercentage, etc. Overal vind je competitie terug en gaat het om winnen of (de angst voor) verliezen.

Competitie kan soms het beste in ons naar boven brengen maar het is niet de enige aanpak die werkt. Een recent artikel van EY (Is collaboration the new innovation) laat zien dat bedrijven steeds meer de focus leggen op samenwerken.

“Business is fundamentally about competition and the survival of the fittest. But recent years have shown the limitations of such thinking.”

Er vindt een transformatie plaats waarvan we nog maar aan het begin staan. Nieuwe business modellen bewijzen dat samenwerken nodig is. Veel disruptieve modellen zijn zelfs compleet gebouwd op samenwerken. AirBnB verhuurt huizen zonder huizen te bezitten. Uber verkoopt taxiritten zonder eigen taxi’s. Takeaway (thuisbezorgd) verkoopt maaltijden zonder eigen restaurants.

Teambuilding programma’s zijn bij uitstek een manier om medewerkers de kracht van samenwerken te laten ervaren. En het zorgt voor nog een andere bijzondere ‘bijvangst’. Personeel zal meer gemotiveerd worden. De nieuwste teambuilding programma’s waarbij je met verschillende teams samen aan één gemeenschappelijk doel werkt zorgen voor een diepere bevrediging. Mensen zijn trots. Deze ervaring is fundamenteel sterker dan het tijdelijke genot van een eerste plek bij een competitie.

Teambuilding trend 3: Teambuilding verschuift naar main stage

Tijdens een dag vergaderen of een congres werd er vaak ook een activiteit gepland. Vaak was dit het laatste dat ingevuld werd; na de datum, locatie en agenda was er nog net wat tijd over om ook ‘iets leuks’ te doen aan het einde van de dag.

We pleiten er al jaren voor om niet te eindigen met een teambuilding activiteit, maar om er direct mee te starten. Je hebt dan de hele dag (of dagen bij een meerdaags congres) baat bij het effect van de activiteit.

Wat we zien sinds de Covid maatregelen zijn opgeheven, is dat steeds meer organisaties de veilige en speelse setting van een team building activiteit gebruiken om de onderlinge band en de betrokkenheid bij elkaar te vergroten. Het aantal bedrijven dat zelfs meerdere activiteiten op één dag plant ligt bij ons nu 5x zo hoog als vóór Covid.

Teambuilding trend 4: Online blijft

Tijdens Covid was er geen andere keuze. Online was de enige manier. De eerste activiteiten die toen ontstonden waren een online pubquiz. Erg leuk om een keer te doen, maar dit valt bij ons niet onder teambuilding.

We zijn snel gaan kijken wat de mogelijkheden dan wel waren en hoe je de voordelen van online optimaal kon benutten.

Belangrijke kenmerken hierbij zijn:

  • Zo snel mogelijk van een plenaire sessie uiteen in break-out rooms
  • Niet iedereen heeft dezelfde informatie waardoor iedereen gehoord wordt
  • Een goede verhaallijn waar iedereen in mee gaat

Op deze manier worden de voordelen van een online omgeving goed benut en is de activiteit een echte oefening in online samenwerken. Dit heeft direct een positieve invloed op teams die veel online moeten overleggen.

We zien nu dat organisaties waar medewerkers veel op afstand werken, of zelfs in verschillende landen werken, deze vorm van team building actief inzetten om de verbinding tussen medewerkers levend te houden.

Lees verder: Hoe zorg jij dat je collega's zich, ook online, kwetsbaar op durven te stellen?

Teambuilding trend 5: Gamification en Hightech gebruiken om skills te oefenen

Nieuwe technieken zoals Artificial Intelligence (AI) , Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) gaan de komende jaaren waarschijnlijk een grote rol spelen op de werkplek. Niemand weet nog precies hoe en wat het precies inhoudt, maar veel mensen zijn er wel nieuwsgierig naar.

Deze nieuwe technieken zijn al beschikbaar in teambuilding activiteiten en dat biedt een mooie kans om er op een speelse manier kennis mee te maken. Daarnaast bieden deze technieken ook de mogelijkheid om door middel van simulaties vaardigheden te oefenen.

Zo kan je Hightech inzetten om skills van de toekomst te trainen. Met name human skills zoals empathie, communicatie, aanpassingsvermogen, coaching en opbouwen van vertrouwen.

Conclusie

Deze trends laten de toenemende invloed zien van teambuilding op de ontwikkeling van teams. Teambuilding wordt meer en meer een tool in plaats van een doel op zichzelf. Dit vraagt van teambuilding bedrijven een grotere variëteit aan programma’s en meer maatwerk. Bedrijven met één of twee succesvolle formules zullen het hiermee steeds lastiger krijgen omdat er specifieke oplossingen gezocht worden die passen bij een vooraf bepaald doel.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip