Hoe houd ik mijn mensen betrokken bij de missie en visie van het bedrijf?

Hoe houd ik mijn mensen betrokken bij de missie en visie van het bedrijf?

Gepubliceerd op 14 jul. 2021 door Alex ten Klei

Weet jij wat kwaliteit is voor je medewerkers? In hoeverre kijkt men daar op dezelfde manier naar? Wat een goede kwaliteit is voor de één hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn. Dit is een voorbeeld van een thema dat je terug kunt laten komen bij een teamactiviteit voor je organisatie. Tijdens een dergelijke activiteit bezoek je in teams allerlei checkpoints waarbij de organisatie zélf centraal staat. Op die manier kun je je kernwaarden opnieuw onder de aandacht brengen of de impact ervan versterken. Bijvoorbeeld door alle teams een video van 20 seconden te laten maken wat kwaliteit voor hen betekent. Wanneer je dan de tientallen video's van teams bij elkaar voegt, dan is meteen duidelijk wat het thema kwaliteit voor jullie organisatie betekent. Niet alleen op de dag zelf, maar ook in de maanden erna. Het is een basis waar je op verder kunt bouwen...

Dit gebeurt er als je niets doet

Maar stel je investeert niet op dit moment. Dat kan natuurlijk ook een keuze zijn; de coronaperiode heeft immers ook al veel energie gekost. Je wilt het bouwen aan je team even laten gaan. Wat zou er dan gebeuren? Wel, één van de reële risico's die je loopt is dat een medewerker zich afvraagt waarom hij überhaupt bij je bedrijf werkt. Het gevolg laat zich raden: het cement tussen de organisatie en de mensen onderling wordt wat dunner. En als je daar als werkgever niet snel actie op onderneemt dan begeef je je op een hellend vlak. In het ergste geval valt de binding weg. Maar juist als je een hele sterke missie, visie en kernwaarden hebt en iedereen heeft daar het goede gevoel bij, dan houdt dat mensen bij elkaar. En dat niet alleen, je werkt ook nog eens met gefocuste medewerkers. En dat wil je, want zij zijn je belangrijkste kapitaal. Wat je eraan kunt doen om je mensen als het belangrijke kapitaal te behouden? Zorgen dat het pakket compleet is, zodat er een aantrekkingskracht is én blijft waardoor mensen graag bij je willen werken.

Zuinig zijn op elkaar

Het zijn zowel de bedrijven zelf als de betrokken medewerkers die een keuze hebben om met elkaar verbonden te blijven. Dat weten wij, als grondlegger van het bouwen van bedrijfsteams, als geen ander. Ben daarom zuinig op elkaar en zorg ervoor dat kernwaarden gekoesterd worden. Wanneer je dit vanuit hr slim terug laat komen in je activiteiten die niet alleen leerzaam maar ook nog eens leuk zijn, dan heb je goud in handen. Kijk, de uitdagingen die zijn ontstaan doordat we op afstand met elkaar zijn gaan samenwerken lossen we niet direct op. Maar je kunt het vuurtje wel brandend houden door in beweging te blijven en gemotiveerd volgende stappen te zetten. En daar helpen we je heel graag bij. Lees hier de klantverhalen van hen die je voorgingen of neem contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip

Leestip