global festival game

Vertrouwen tussen werknemers: hoe versterk je dit weer na coronatijd?

Gepubliceerd op 30 sep. 2021 door Alex ten Klei

Vertrouwen tussen mensen is de belangrijkste basis van ongeveer álles wat je met elkaar wilt bereiken. Dat geldt dus ook voor het vertrouwen dat er heerst (of niet) tussen werknemers. Vertrouwen bouw je op door intensief contact te hebben met elkaar. En met name één-op-één contact. Je kunt het onderhouden als je in groepen bij elkaar bent, maar het is met name in de contacten van mens tot mens waar je een sterke basis legt.

Kantoor of thuis: groot verschil

Als je op kantoor werkt dan is het één op één contact veel meer aanwezig dan wanneer je vanuit huis werkt. Dan gaat het minder vanzelf. Als je niet op kantoor werkt dan moet je er veel meer moeite voor doen om echt in contact te blijven. En het is goed om je daar bewust van te zijn. En het is de grote vraag of dat nu wel het geval is: dat werkgevers en werknemers zich daar bewust van zijn. We stellen niet direct dat het vertrouwen tussen medewerkers geschaad is door de coronaperiode die (gedeeltelijk) achter ons ligt, maar het is wel lastiger geweest om de nauwe contacten te onderhouden. Zo zijn er in bijna elke organisatie nieuwe medewerkers aangenomen die hun collega's nog niet in levende lijve hebben gezien. En je kunt wel een klik hebben met elkaar, maar om vertrouwen op te bouwen is toch écht live contact nodig. Dan ontstaan de dingen organisch.

Zó los je het op

Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. En één van de zaken die je op kunt pakken, is vanuit de organisatie regelmatig een moment creëren waarop je aan dit vertrouwen kunt werken. Juist ook wanneer je regelmatig online werkt is het goed om tijd in te ruimen waarbinnen medewerkers aan het opbouwen van vertrouwen kunnen werken met elkaar. Het is niet een kwestie van zéggen dat je elkaar gaat vertrouwen, het gaat veel meer over het creëren van de randvoorwaarden waardoor medewerkers dit vanzelf gaan doen. Je kunt het niet op zijn beloop laten. Organiseer bijvoorbeeld vaker evenementen, met name offline, waar mensen één op één met elkaar kunnen communiceren en in contact kunnen komen vanuit een breder perspectief. Vergaderingen horen daar niet bij. Het gaat meer om het organiseren van sociale bijeenkomsten waarbinnen (weer) vertrouwen kan ontstaan. Vertrouwen is ongrijpbaar, net als chemie tussen mensen. Het gaat om verbinding, áltijd. Binnen onze teambuildingactiviteiten zorgt het doordachte spelelement ervoor dat die verbinding weer gaat ontstaan.

De tijd is nu

Wil je sparren? Of nu écht aan de slag met het versterken van de banden tussen collega's? Neem contact met ons op! We merken dat er, met name vanuit hr-managers en andere leidinggevenden, weer ruimte is voor het oppakken van serieuze, doeltreffende én gezellige teambuildingactiviteiten. Hoor jij daar ook bij? Kijk dan even hier.

Alex ten Klei

Chief Play Officer

Growing teams and develop skills with gamification and team building solutions

Alle Artikelen

Het Catalyst Teambuilding Model WHITEPAPER

Team Building Model
Het Catalyst Teambuilding Model

Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.

Lees verder

Leestip