Klanten hebben geen perfecte keuze nodig, ze hebben een makkelijke keuze nodig. Klanten stemmen de waardepropositie van een product of dienst af op hun behoeften. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om klanten hun aankoop te laten herhalen. Om een concurrentievoordeel te behalen proberen bedrijven zich zo goed mogelijk te onderscheiden. Maar klanten kopen net zo goed op voorgevoel, alleen omdat het aanvoelt als het juiste. Mensen willen meestal wat gemakkelijk voor hen is, zoals het kiezen voor een toonaangevend product. Gewapend met een concurrentievoordeel willen bedrijven comfort en de bekendheid niet in gevaar brengen.
Hoe krijg je dan concurrentievoordeel? Ten eerste, als je als eerste op nummer één komt. Ten tweede, hanteer in een vroeg stadium een agressieve prijs om marktaandeel te winnen, waardoor de onderneming lagere kosten, een groter relatief marktaandeel en een hogere winstgevendheid heeft. Vroegtijdig marktaandeel is van groot belang. Het aanbieden van gratis producten of diensten kan een slimme tactiek zijn om klanten te vinden en te binden. Bedrijven moeten hun product up-to-date houden, maar aanpassingen moeten zodanig worden ingevoerd dat een nieuwe versie van de dienst of product het concurrentievoordeel van het oude behoudt. Kijk naar het bedrijf om de naar buiten gerichte processen en mensen te vinden die van invloed zijn op de klantervaring. Of bestudeer de klantervaring - hun wensen en behoeften. Dan kan de organisatie processen leveren die voldoen aan de behoeften van de klant en daarmee op termijn een aanzienlijk concurrentievoordeel leveren. Klanten zijn het gelukkigst als alle bedrijfsprocessen zijn afgestemd op hun behoeften.
Teambuilding programma's en ervaringsgerichte business games zijn een effectieve manier om het belang van concurrentievoordeel voor werknemers te benadrukken. Ze zijn ook een geweldige manier om gedrag en een mentaliteit te ontwikkelen die kan leiden tot concurrentievoordeel.
Bekijk ook onderstaande selectie gerelateerde programma's.
Hulp nodig bij het maken van de keuze? Zoek je iets anders?
Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.