Creativiteit wordt gedefinieerd als het creëren van iets nieuws. Creatief denken daarentegen is een cognitief proces. Het gaat om het creëren van ideeën die onze relatie met de wereld veranderen. Creatief denken komt vaak niet tot uiting in het nieuwe. Vaak is het het realiseren van nieuwe verbanden tussen bestaande concepten. Dit zorgt ervoor dat creatief denken terecht komt in de hoofden van velen. We zullen misschien niet allemaal met briljante ideeën komen. Maar als we op basisniveau de vrije hand krijgen kunnen we taken die we dagelijks uitvoeren observeren en manieren bedenken om ze te verbeteren.
In een gestructureerde en taakgerichte bedrijfsomgeving worden risicobereidheid, impulsiviteit en onafhankelijkheid gevreesd en vaak gemeden, waardoor creatief denken wordt geremd. Het bevorderen van een omgeving die spontaniteit en improvisatie mogelijk maakt en beloont is een absolute voorwaarde voor creatief denken. Bovendien zijn processen die de beoordeling, innovatie en verwezenlijking van creatief denken in de praktijk mogelijk maken belangrijk voor het bevorderen van een duurzame creatieve omgeving waar effectieve ideeën worden gepropageerd.
Aan de andere kant moet creatief denken, om chaos te vermijden, worden afgewogen tegen het behoud van bestaande bekende processen en structuren. Om effectief te zijn moet het daarom gebaseerd zijn op een gedeelde visie.
Teambuildingsoefeningen die vragen om kritisch denken en het oplossen van problemen in een omgeving die de traditionele grenzen van de werkplek overstijgt hebben bewezen nuttig te zijn bij het stimuleren van creatief denken. Om een team in staat te stellen een doel te bereiken, zoals het bouwen van een F1-racewagen van karton binnen een gestructureerd raamwerk van richtlijnen, krijgen teams de ruimte en vrijheid om nieuwe ideeën en oplossingen te bedenken voor vragen en uitdagingen om hun doel op de best mogelijke manier te bereiken.
Bekijk ook onderstaande selectie gerelateerde programma's.
Hulp nodig bij het maken van de keuze? Zoek je iets anders?
Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.