Het opbouwen van relaties is de sleutel tot klantloyaliteit. Digitale technologie maakt directe interactie met klanten mogelijk waardoor organisaties het levenscyclus beheer van klanten kunnen optimaliseren op basis van een analyse van de behoeften van de klant. Bedrijven kunnen klanten nu door middel van kwantitatief onderzoek gemakkelijk vragen om hen te vertellen wat ze denken, nodig hebben en willen. Kwalitatieve technieken vereisen daarentegen een doordachte interpretatie van de gegevens. Succesvolle customer relationship marketing is een complex proces die een langdurige flexibele aanpak vereist om de huidige en toekomstige behoeften van de klant te begrijpen.
Contacten omzetten in klanten wordt mogelijk gemaakt door regelmatige, passende communicatie. Digitalisering zorgt voor een platform om continu te luisteren naar feedback van klanten. Digitalisering heeft de koper ook meer macht gegeven in die zin dat beslissingen meer op feiten zijn gebaseerd. Dit betekent dat het meer dan ooit noodzakelijk is om oprecht te zijn tegenover klanten en effectieve echte klantoplossingen leveren in plaats van valse beloftes te doen.
Net als bij elke andere relatie is het belangrijk om regelmatig in contact te blijven. Dat betekent dat uw digitale communicatie moet bestaan uit een mix van informatie, waaronder wat u doet voor klanten, evenals het delen van interessante artikelen. Vergeet ook niet om gepersonaliseerde handgeschreven notities te verzenden en op zakelijke gesprekken terug te komen. Het is ook van groot belang dat klanten zich gewaardeerd voelen door hen te steunen en te belonen voor hun loyaliteit.
Bekijk ook onderstaande selectie gerelateerde programma's.
Hulp nodig bij het maken van de keuze? Zoek je iets anders?
Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.