De zakelijke omgeving is constant aan het veranderen en de wereldwijde concurrentie dwingt bedrijven om flexibel te zijn en continu mee te veranderen.
Van leiders wordt verwacht dat zij een strategisch plan opzetten voor deze voortdurende verandering. Daarnaast is een grondige kennis van de bedrijfscultuur, waarden binnen het bedrijf, de medewerkers en hun gedrag noodzakelijk, aangezien verandering uiteindelijk plaatsvindt door de acties van werknemers. Verandering brengt onvermijdelijk onzekerheid met zich mee en roept weerstand op bij medewerkers uit alle lagen van een bedrijf. Door het verkrijgen van begrip en betrokkenheid van het leiderschap en belangrijke betrokkenen, kunnen zij overtuigd worden van de noodzaak van verandering en kunnen zij de mensen in hun teams ondersteunen tijdens het veranderingsproces.
Gedurende het veranderingsproces is heldere en praktische communicatie op de juiste momenten van kritisch belang voor het succes van de verandering. Het veranderprogramma moet continu geëvalueerd en bijgewerkt worden. Mensen zijn gewoontedieren. Het is daarom belangrijk dat de 'neezeggers' tot zwijgen worden gebracht of verwijderd worden. Het belonen en erkennen van teams en individuen stimuleert de waarde van het meedoen met de verandering op een zichtbare manier en overwint de verslaving aan de status quo.
Bekijk ook onderstaande selectie gerelateerde programma's.
Hulp nodig bij het maken van de keuze? Zoek je iets anders?
Van ‘uitje voor de lol’ naar strategisch instrument Dit whitepaper laat zien hoe je met behulp van het Catalyst Team Building Model teambuildingactiviteit als strategisch hulpmiddel kunt gebruiken.